Homérosz,Toldi,Csontváry a NAPÚTon, Minósz/Mithrász, 3500 éves szupernaptár

“Krónikákat, történelmet lehet hamisítani, de a Nap járását az égen nem!” Iliász a napúton? Odüsszeia, mint vízöntő-paradoxon tanulmány? Kitatált-e a Képes Kor-nika? Bronzkori szupernaptár?Nap-Hold-Vénusz:Toldi trio, MINÓSZ Kréta és MITHRÁSZ kultusz.

2015. szeptember 9.

Előzmény: www.naput.hupont.hu/57

Dobos Csanád:

A minószi (krétai) falfestmények motívumainak

továbbélése a párthus/hun/magyar

művészetben

"Egy szentkép nem attól szent, mert a témája szent… Attól válik szent képpé, hogyha a ráhangolódás állapotában tényleg hozzám fordul… Ha le tud hajolni hozzám, meg tudja simogatni a fejemet, tud hozzám szólni szavak nélkül úgy, hogy az valóban megnyugtasson, és irányt mutasson a jövőre.”   - Pap Gábor

minosz1.jpgA művészettörténeti kiadványokból oly ismerős krétai falfestmények igen is SZENT KÉPEK, melyek ráhangolás állapotában tényleg képesek hozzánk fordulni és hozzánk szólni. És ehhez nem is kell más nyelvet beszélni, csak a mi szerves kultúránk képírását, melyet Pap Gábor évtizedek óta magyaráz számunkra. Falfestményekről van szó, melyeket apró darabkákból varázsoltak újra egységes képpé a szakértők. De valóban így néztek ki ezek eredetileg is, ahogy ma ismerjük őket? Vélhetően nagyvonalakban igen, de részleteiben annál kevésbé – és éppen ebben rejlik a lényeg. Ezért is érdemes közelebbről is megnézni az egyes falfestmények részleteit az eredeti maradványoknak, hiszen nem várt érdekességekre akadhatunk a részletek vizsgálatánál. 

A restaurátoroknak szinte a semmiből kellett ezen falfestményeket újra alkotniuk. Sokszor több részt kellett kipótolniuk, mint amennyi eredeti „kirakós” darab a rendelkezésükre állt. Nehéz feladatuk volt, hiszen ezekbe a töredék maradványokba kellett új életet lehelniük és ehhez csak az egyéb minószi tárgyi emlékek tanulmányozása révén kaphattak hasznos segítséget. És itt kezdődnek a gondok. Ezek a helyrehozott falfestmények sokkal inkább fotó szemléletet tükröznek, sem mint az élet működésére vonatkozó képben megfogalmazott összetett gondolatokat. Ez azért is szembetűnő, mert a múzeumokban kiállított tárgyak díszítése éppen ennek a fotó szemléletnek mond ellent.  A gyönyörű vázák, amforák, ládák festését, formázását elnézve vélhetően a falakon is meg kellett jelenniük a magyar népművészetből oly jó ismert növény-állat-növény átalakulás „mozgásdiagramjainak”[1], valamint az érdekes „életet fakasztó” formáknak – mely a vázák legtöbbjének alap „díszítő” eleme.

gondor_tincs.pngDe nem csak ezek. Egyes falfestmény töredékről mintha a XX. Század festőgéniuszainak alkotásai köszönnének vissza, legyen az Csontváry vagy Picasso. Ez véletlen lenne, vagy pedig valamilyen ősi tudás újraéledése ezekben a géniuszokban? Vélhetően az utóbbi, hiszen a minószi és a Kükladikus kultúra nemcsak Picassóra volt oly nagy hatással, hanem Auguste Rodinre vagy éppen Modiglianira is [2]. Eredetiben rápillantva ezekre a részletekre, nagyon is meglapozottak lehetnek ezek az érzéseink, miszerint e ősi kultúra a XX században újra erőre kapott. A göndör tincsű hölgy minószi ábrázolásnál akár Picasso kétszemű asszonyainak elődje nézne vissza ránk, ahol aztán nehéz eldönteni, hogy melyik szem melyik hölgyhöz, tartozik. De míg Picassónál a hölgyek létszámán lehet eltűnődni, addig a minószi falfestmény részletnél a göndör tincs esetleges második szem funkciójáról. Biztos vagyok benne, hogy a minószi falfestők még ismerték azt a festészetet, mely képes volt túlmutatni a fotószerű ábrázolás szemléletén, és képesek voltak sokkal mélyebb gondolatokat is megfogalmazni a műveik által. De ehhez egy másik beszélt és egy másik képírás nyelvre volt szükségük, mint amit ma a tudományos elit feltételez róluk. Ezért is gondolom, hogy a homlokról lelógó göndör hajtincs sem csak a „divat” ábrázolása lehetett.

minos_vazak.pngDe milyen krétai vázákra és ládákra is gondolok pontosan, mely inkább hasonlít a mi szerves kultúránk tárgyi emlékére? Heraklion Régészeti Múzeum néhány minószi kerámiája jó kiindulási támpont lehet számunkra, hiszen ezek szinte azonos logikát követnek mint a szkíta/magyar kerámia díszítések.

kerek_kancso.pngDe nemcsak díszítésekben, hanem formai megoldásokban is lehet megfeleltetéseket felismerni, ahogy a tordai pereckulacs [3] és a minószi pereckancsó formája között [4] is.

De a fő témánk a méltán híres minószi falfestmények, ezért a továbbiakban érdemes már csak rájuk koncentrálni és szó szerint közelebbről megvizsgálni, hogy milyen érdekességeket lehet magukon a falfestmény töredékeken felfedezni.

 0000000_reklam_0000_honlapra_3.png

 

Az alábbi részek  A szkíta Iliász és a végítélet Odüsszeiája könyvemben olvashatók, mely Pap Gábor múvészettörténész ajánlásával 3900.- Ft-os áron megvásárolható az alábbi helyeken:

Budapest, Kálvin tér környéki, 48as Egyetemi Könyvesboltban
(1085 Budapest, Baross u. 48. e-mail: 48asbolt@gmail.com)


A Győri Szkítia könyvesboltban személyesen vagy online rendelésben 

http://www.szkitiagyor.hu/01/products.php/szkita_iliasz_dobos_csanad?fbclid=IwAR1R3z-moAkcUOSni2FXrfettYjyqRkM0x8ei4D6vvv_X0Csvr5IZ8jAO6M

 

 

 

A madaras falfestmény

img_1694.jpgHeraklion Régészeti Múzeumban kiállított minószi falfestményeken jól elkülöníthetők az eredeti faldarabok a halványabb színezésükkel, így csak ezeket a darabokat szemlélve érdekes megfigyeléseket tehet mindenki - Pap Gábor előadásaiban is elhangzott útmutatások alapján.

  ...

madaras_vazak.png 

A bikaugrás jelenet

minos8.jpgAz egyik legszebb és legtöbbet hivatkozott minószi falfestményen, a bikaugrás jelenet részletei olyan vallástörténeti összefüggésekre utalhatnak, amire nem is gondolnánk. A minószi falfestmény egyes részei megfeleltethetők az európai Mitrász kultusz bikaküzdelem ábrázolásának sajátos szimbolikus ábrázolásával.  

minos3.jpg...

 

minosz1.jpg 

minos7.jpg

gugye_kazettas_mennyezet.jpg 

img_1554.jpg 

img_1552_8.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7777_konyvem_777777777777777777777777777777.png

 

 

 

Korsó és koporsó, avagy mennyire érdemes hallgatni a gyermekeink és saját magunk megérzésére

korso_koporso.pngA hat éves kislányom hallgatva Benedek Elek meséjét az öreg királyról, ki már fél lábbal a KOpoRSÓ-ban tartózkodott, feltette a kérdést: „A koporsó és a korsó szavak kapcsolatban vannak egymással?” És valóban, a KO-POR-RSÓ szavunkban megtalálható a KORSÓ és a POR szavunk, amivé a halálunk után válunk a Halotti könyörgésünk és imánk szerint is.

Látjátok, feleim, szemetekkel, mik vagyunk: íme, por és hamu vagyunk. 

A lányom nem láthatta azt a fényképet, melyet Krétán, a minószi régészeti leletek között fotóztam a Korsós, koporsós temetkezésről és mely igazolja a kérdésének helyességét. 

 

 


[1] Mely a Magyar Népmesék rajzfilmsorozatának jellegzetes bevezetőjében is tetten érhető.

[2] The Metropolitan Museum of Art Bulletin, 2012 tavasza

[3] Tordai pereckulacs Kallós Zoltán Gyűjtemény - Válaszút, Kolozs vármegye.

[4] Sallai János A kulacs napszimbólum. A régi sumér agyagkulacsok tele vannak naprózsákkal és a népművészetből is ismertek olyan kulacsok, melyeken forgó virágok, illetve négyosztatú körkereszt található. Ezt a típust pereckulacsnak hívják, ünnepi alkalmakkor használták

[5] Szőcsné Gazda Enikő: Székelyföldi sgrafitto kerámia c. könyvéből (Forrás: Sallai János)

[6] Dobos:Mithrász – Bika – Köpönyeg,a Mithrász ábrázolás képírásának értelmezése www.naput.hupont.hu/74

[7] Dobos: A Fantom idő és a spanyol bikaviadal www.naput.hupont.hu/78

[8] A fénymag manicheista jele

[9] December 25-i Jézus születés és annak körülményei a Mithrász tisztelet misztikájához kapcsolódott, ahogy a háromkirályok üdvözlése is a párhtus királyok beavatási szertartásához. Ha tudjuk, hogy a Talmud mit is állit Szűz Mária származásáról, esetleg a magyar Pray kódex Jézus ábrázolásáról, ahogy a Torinói halotti lepel szövési technikájáról, mely megegyezik a párthus királyi családtagjai számára kizárólagosan készített leplekével… akkor ez a megfeleltetés még inkább figyelemre méltó.

[11] Kis-/nagyévi menetben az Ikrek (világ)hónapja a Bika előtt/után következik.

[13] A képek többsége nagy méretű, letöltésük esetén a részletek is jobban megfigyelhetők.

[14] Cseke Bence:

“Ami a különböző heréket illeti. Igen gazdag alcsalád, számtalan fajjal. De egyvalamiben egységesek. Amíg intenzíven növekszik felfelé, kizárt, hogy négy levél legyen  egy hajtáson. Pillangófélék családjába tartozik, ahol van páros és páratlan számú levélke egy levélen, fajoktól függően, de ahol páratlan a történet, nagyon ritka a páros.

Namost ha valamit, hát a jó szénáért ezeket vastagon kaszálják évezredek óta (vö: beviszik a fényt, az életet a sötétben a jószágnak), tehát rákényszerül, hogy nőjön fölfele a fényhez, a fényért (versengve a többiekkel). Azaz az a képhalmaz, ami a Szent Korona díszítő motivumain látszik, az pontosan a felfele törő szárakat mutatja, s alighanem így van ez máshol is. Következésképp akkor találhatok négylevelű hajtást, ha már nincs tovább hova nőnie, betetőzte magát. S akkor még el se merengtem azon, hogy miért hívják ezt az alcsaládot herének a magyar nevezékben. Bőséges, ontja magát, stb...”

[15] Pap Gábor észrevételei

[16] Sasanida ezüst tál Synya-ból

[17] Dobos: A perzsa “Szent György” www.naput.hupont.hu/81

[18] Pap Gábor észrevételei Csontváry festményéhez

[19] Catedral de Santa Eulàlia d'Elna. Kép forrás: Sallai János

[20] A minószi (krétai) civilizáció rejtett összefüggései www.naput.hupont.hu/57

 

KAPCSOLÓDÓ írások:

- Tomory Zsuzsa: Filiszteusok hazája, a jász/ filiszteus /Ion kapcsolatról, melybe nagyon is beleillik a minószi kultúra is. http://tomoryzsuzsa.weebly.com/filiszteusok-hazaacuteja.html

- A minószi (krétai) civilizáció rejtett összefüggései www.naput.hupont.hu/57

- Mithrász – Bika – Köpönyeg, a Mithrász ábrázolás képírásának értelmezése  www.naput.hupont.hu/74

- Phaisztosz korong, mint a 3500 éves tökéletes naptár? www.naput.hupont.hu/54

 

ÉSZREVÉTELEK:

Ujvölgyiné Faller Csilla Facebook   2015. September 11.

Jófajta írás! Elgondolkodtató, köszönet érte.

Jolika Weigel  Facebook  2015. September 15.

Hmmm ... érdekes, hogy a bika háta csíkozott. Vajon ez mit jelenthet?
 
D.CS.  Facebook  2015. September 15.
A szkíta, ötelemű zodiákus rendszerben a Tűz- Víz- Föld és Levegő elemekhez társul még egy szervező elem, a SZERELEM. A 4 elem működésének összehangolója, szervezője az ötödik elem, a SZERELEM, mely e misztikus működés végső eredménye és egyben a forrása is nagy eséllyel: a fénymag, És erre a fénymagra irányulnak a csíkozások. Ez alapján a CSÍK jelentése magyarul pillanatok alatt értelmezhető: CSÓK, ami a szerelem testi kivetülése. Lásd a honlapomon a Vénusz csillagot szemlélő emberkét, aki a csókolózó párt szemléli a tetőn- mindenképpen hasonló képírási elv alapján.

 

Kortalan Sándor   2015.szeptember 20:

Nagyon jó cikk! Lesz még folytatása is?

D.CS.

MIndenképpen!  A folytatás fő témája a másik ismert és sokat hivatkozott, Szantorini szigetén feltárt minószi „bokszoló fiúk” freskó lesz, amelyen a bokszolók nem is fiúk és ráadásul nem is bokszolnak… De erről majd bővebben hamarosan a honlapomon.

lanyos_ikrek_kuzdelem_1_.jpg 

 

Folytatás:  www.naput.hupont.hu/94 



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 53
Tegnapi: 263
Heti: 1 196
Havi: 5 422
Össz.: 1 471 659

Látogatottság növelés
Oldal: A minószi falfestmények
Homérosz,Toldi,Csontváry a NAPÚTon, Minósz/Mithrász, 3500 éves szupernaptár - © 2008 - 2024 - naput.hupont.hu

A HuPont.hu ingyen honlap készítő az Ön számára is használható! A saját honlapok itt: Ingyen honlap!

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »