2011. esztendő
Dobos Csanád:
Szophoklész: Antigoné - NAPÚT ELEMZÉSE I. rész
Az antik görög drámák Napút elemzésének ötletét a magyar drámairodalom hagyományai, valamint a (görög) régészeti múzeumokban fellelhető tárgyi leletek adták, amelyekről az első pillanatban is leolvasható, hogy a „díszítésük” a Napút nyelvezetét használja. Ahogy a régészeti leleteknél megfigyelhető a Napút ismeret, nyelvezet eltűnése az ókor egy bizonyos időszakában, úgy feltételezhető, hogy egy ilyen „változásnak” nyoma kell, hogy legyen az ókori (görög) drámairodalomban is.
Vizsgálati módszerem leginkább Pap Gábor és Szántai Lajos népmese és drámaelemzéseinél alkalmazott módszerekre épül, melyeket a részletes felsorolás, pontos jelzés nélkül szabadon felhasználok.
E tanulmányt a Dobogó folyóirat 2013. decemberi száma nyomtatott változatban is leközölte.
www.dobogommt.hu/ujsag_archivum?ev=2013, mely az alábbi link 37. oldalán is olvasható:
www.kethollos.hu/_upload/newspapers/pdf/67/2013%20november.pdf
Ugyanezen tanulmány a MIKES INTERNATIONAL 2016. év január-máriusi számának (www.federatio.org/mi_per/Mikes%20International_0116.pdf) a 20. oldalán is olvasható.
1. Antigoné vizsgálatának alapszempontjai
Amit elmondhatunk rögtön az Antigonéról, hogy rövid mű, mely nem alkalmaz sem fejezeteket, sem felvonásokat, így elsőre nehéz a drámai NAPÚT beazonosítása. Ami mégis részekre bontja a művet, az a szereplők színpadi mozgása. Első nekifutásra 22-24 részt lehet elkülöníteni, mely leginkább attól függ, hogy ki a fordítója az eredeti drámának. Mivel a fordítók legnagyobb részénél (görög, angol, német stb. fordításokat is beleértve) fel sem vetődik ennek a fontossága, ezért sokszor dramaturgiai szempontok alapján összevonnak egyes színpadi mozgásokat. Fordítástól függően közel 24 színpadi beállításból áll a dráma, ami így már érdekes lehet a további Napút vizsgálódáshoz.
A dráma NAPÚT elemzésnél Trencsényi-Waldapfel Imre magyar nyelvű fordítását vettem alapul.
2. Antigoné szereplőinek bolygótulajdonságai
A dráma Napút elemzése előtt célszerű beazonosítani a szereplők bolygó tulajdonságait. Ez a szereplők többségénél szinte adja magát.
Az ŐR-Mars, (mint a háború istene)
a HÍRNÖK, valamint a MÁSODIK HÍRNÖK-Merkúr ( mint az istenek hírnöke).
ANTIGONÉ- Vénusz, (mint a szerelem, szeretet istennője) a "Gyűlölni nem születtem én, szeretni csak" mondata pontosan meg is fogalmazza ezt.
KREÓN –Szaturnusz, a rideg döntéshozó,
ISZMÉNÉ-Hold a fénytelen karakter ki hatalmasat változik pillanatok alatt a drámában. Feltűnő, hogy Kreón mennyivel ellenségesen viselkedik Iszménével szemben, mintha valójában őt akarná mindenért büntetni, nem is Antigonét. Az elemzések döntő többsége ezt a nagyon is feltűnő konfliktust meg sem említi, mintha nem is létezne ez a rejtett feszültség kettejük között. Ez nem meglepő, hiszen ez csak a NAPÚT ismeretében válik rögtön érthetővé. Ehhez viszont a zodiákus rendszerben kell látnunk a drámát.
Mielőtt folytatnánk a szereplők bolygó tulajdonságainak beazonosítását, fontos egy csillagászati, asztrológiai tényt megemlíteni. A 365 napos, kisévi rendszerben a fényben leggazdagabb időszak a RÁK időszaka. Tőle pont 6 hónapi távolságra (a zodiákus körábrán vele szemben) van a fénnyel teli időszak minimuma, a BAK időszak. Ez a december-január időszaka, az év legsötétebb hónapja, mely mind a léleknek, mind a természetnek egy nehéz időszak. Ez a karácsonyt megelőző éjszakák sajátossága. Jézus születésével jelképesen a fény is újjászületik, december 24-től kezdve érezhetően elindul a nappali fény hosszabbodása. A természet egyetlen lehetősége a túlélésre, hogy ebben a fényhiányos BAK időszakban a fénnyel teli RÁK időszakból csoportosít át energiát. Baknak el kell venni ezt a többlet energiát, amit a Ráknak oda is kell adnia. Ez az egyetlen esélye a természetnek a feltámadásra. Ha mindez nem történik meg, akkor nincs esélye a természetnek az új életre. Ezért kell elvennie a Baknak a Rák időszakból energiát (akár életet is) és a Ráknak ezért is kell önzetlenül átadnia mindezt a Baknak (mégha önmagát is kell feláldoznia).
A Bak jegyben Szaturnusz karakterű Kreón van otthon, míg a vele szemben lévő, fénnyel teli Rák jegyben viszont a Hold karakterű Iszméné található otthon. Ez határozza meg Kreón és Iszméné kapcsolatát. Ezért kell a BAK tulajdonságú Kreónnak megöletnie a RÁK tulajdonságú Iszménét, hogy a többletenergiájából táplálkozhasson. És Iszménének ezét kell kérdés nélkül feláldoznia önmagát az ellenségének.
'"KREÓN
Hugával együtt, mert én ezt is vádolom, A temetés tervéről biztosan tudott.
(Iszménéhez) Szólj hát, ki mint kígyó csúsztál házamba be,
S titkon szívtad vérem, s nem vettem észre sem,
Hogy trónom két megrontóját táplálom én, Szólj hát, a temetésen részt vettél te is…?
De nemcsak Kreón támadja Iszménét. Antigoné is vádolja a testvérét, mely vád megint csak a Napút szerkesztési elv ismeretében érthető meg:
“Kérdezd Kreónt, adtál szavára eddig is”
Hogy lehet ez? Kreón nem is titkolva gyűlöli Iszménét, mégis Ő ad Kreón szavára. De miért? Mivel mindketten 28-as rendszerben léteznek. Míg a Hold 28 nap alatt ér körbe az égi pályáján, addig a Szaturnusznál ez 28 évet vesz igénybe. Hasonlóak, hiszen mindkettő a 28-as rendszerben létezik, valamint mindkettő az emberi szemmel szabadon látható univerzum határőre: a Hold a belső, Szaturnusz a külső határé.
A THÉBAI VÉNEK KARA és a KARVEZETŐ –Jupiter. A szerepe a dráma elején inkább csak amolyan ismételgető, igazi karakterét csak Kreón távollétében mutatja meg. A dráma végére viszont már ő irányít. A dráma leghíresebb monológja, a legtöbbet idézett sor is hozzájuk kapcsolódik:
“Sok van, mi csodálatos, De az embernél nincs semmi csodálatosabb…”
TEIRESZIÁSZ szintén Jupiter tulajdonságú szereplő.
„Te vén ember, te, mint a célt a céllövők...”
“Te ingerelsz fel, és én mint jó céllövő Szived felé irányítok nyilat, s tudom,
Bizton talál, s te elfutnál, de nincs hová.”
Kétszer is hangsúlyozásra kerül a “céllövő” hasonlat, ami a Nyilas jegyre utal, ahol a Jupiter van otthon.
HAIMÓN-Nap beazonosítása már bonyolultabb feladat, de a megkezdett NAPÚT elemzés segít ebben. Haimón kétszer jelenik meg a műben. A (feltételezett) Kos és az Oroszlán időszakban. A Kosban, ahol a Nap erőben van, Haimón szembeszegül az apjával, majd a Nap otthonát jelentő Oroszlán jegyben már követi Antigonét a halálba.
Már csak EURÜDIKÉ beazonosítása maradt vissza. Első pillanatra a Hold szerepkörre gondolhatnánk, de az évköri eseményekben betöltött helye a SZŰZ-HALAK tengelyhez kapcsolja. Halakban a Vénusz van erőben, és ténylegesen a rövid szerepéhez illik is a vénuszi karakter.
KÖVETKEZŐ OLDAL: