2016. május 11.
Dobos Csanád:
Csontváry és a rejtélyes ΝΑΔΕΚΑΖΟΥ felirat
Egy jó helyről érkezett jó kérdésnek hatalmas ereje van. És egy ilyen kérdés érkezett hozzám a legismertebb Csontváry szakértőtől még május első napjaiban, mely a megválaszolása után sem hagyott nyugodni. Napok teltek el és elhatároztam, hogy egy röpke tanulmányban összefoglalom Csontváry 1904-es Athéni utca festményével [1] kapcsolatos gondolataimat, még ha nem is vagyok avatott szakértője a témának.
Mit jelenthet a Csontváry 1904-es Athéni utca festményén az üzlethelység feletti, nagyon is előtérbe tolt ΝΑΔΕΚΑΖΟΥ felirat? Bármi meglepő, de egy görögnek semmit! Legfeljebb, hogy egy ΝΑΔΕΚΑΖΟΣ nevű család vállalkozása található ott. De míg pár ΔΕΚΑΖΟΣ nevű vállalkozást és családot fel lehet lelni az adatbázisban, addig ΝΑΔΕΚΑΖΟΣ névnek nyoma sincs. Mivel Csontvárynál semmi sem történik véletlenül és a napút gondolkodásnak fontos szerepe van, így érdemes e logikával rátekinteni a feliratra.
ΝΑΔΕΚΑΖΟΣ családnévről beszélek, miközben Csontváry ΝΑΔΕΚΑΖΟΥ nevet festett a férfialakos kariatidák alá. Miért szerepel a családneve birtokos ragban, miért nem eredeti formájában ΝΑΔΕΚΑΖΟΣ -ként? Egy napút festő esetében pillanatok alatt adja magát a válasz, mert az –ou (OY) görögöknél használt összevonás a BIKA közismert asztrológiai jegyét adja ki. És miért van a ΔΕΚΑΖΟΥ név előtt a NA előszó, mely a görög nyelvben a főnévi igenév képzés nyelvi eszköze, ahogy az angolban a „to”? Talán mert a SZŰZ működését kívánta Csontváry ezzel jelezni? Minden esetre, erre a nyelvtani játékra utal a ZOU végződés is. A görög nyelv sajátossága, hogy főnévből igét csak némi változtatással tud kreálni. Ennek része a -ΖΩ toldalékkal ellátás. (Ahogy erre az Égigérő Paszuly meseelemezésnél [2] is utaltam a az αρπα (ejtsd: árpa)- lant, valalmint αρπαζω(ejtsd: árpázó) – azaz elkoboz, elvesz ige kapcsolatánál.)
ΔΕΚΑ – tiz
ΝΑ ΔΕΚΑΖΩ – ige változat, mely bár nem létezik a görög nyelvben, mégis a görög nyelv logikája alapján tízes egységeket létrehozóként lehetne lefordítani.
1 és a 10, a SZŰZ jegy sajátossága, ahogy a felosztás, csoportosítás, rendszerezés is. A felirat ráadásul a férfialakos kariatidák alatt helyezkedik el, melyek a híres akropoliszi SZŰZ társaikat idézik meg, ahogy az utcán látható szinte csak kizárólagos nagykalapos dáma, a kor szokása szerint divatosan öltözött NŐ – vagy éppen SZŰZ?
BIKA és SZŰZ jegyek a földi jegyek közé tartoznak, ahogy az a BAK jegy is, melynek jellegzetessége a kő, ráadásul minden formában, akár faragva házak falaként, akár templom vagy éppen szikla formájában. És ez uralja az egész festményt! Egyetlen, egy erkélyen felejtett árva, cserepes pálmafán kívül nincs is más növény a festményen, csak kő és kő. A Földi jegyek hármassága uralja a festményt. Az már más kérdés, hogy mindezet dekanátusi szerepkörben, vagy önálló földi jegyként.
De a festmény további napút logikát is rejt. Érdekes módon az OY összevonásban, mely a BIKA zodiákus jegyet idézi meg, az Ω jel is benne rejlik a görög igeragozás jellege miatt, melyre már korábban is utaltam. A görög nyelv főnévi igenevének jelzésének szótári alakja a –να különálló előtagból és az általában ómegára (ω,Ω) végződő első szám, első személyű ragból tevődik össze. Pont úgy, ahogy a festmény feliratában is sejteni lehet. Tehát a ΝΑΔΕΚΑΖΟΥ felirat utolsó betűösszevonásában a MÉRLEG (Ω) alakja is felfedezhető. Ez viszont adja a következő megfigyelésre a lehetőséget az utcán árválkodó csacsi révén is, mely a RÁK csillagkép két fő csillagára, az Északi és a Déli szamárra is utalhat. A Bak, a fényminimum, az Akropolisz a kopár szikla tetején és a csacsi, a Rák jegy, a fény maximum a kép aljában. De ekkor jelen kell lennie a Mérleg és a Kos napéjegyenlőségi jegyeknek is a festményen. A KOS jegy a templom bejárat boltívében búvik meg. Összekötve a KOS formájú boltíveket a felirat utolsó összevont elemével, melyről már korábban feltételeztük, hogy akár MÉRLEG (Ω) is lehet, valóban merőlegest kapunk a korábbi BAK-RÁK tengelyre!
Ezek a férfi „szépségek” is mintha megidéznék a száz évvel későbbi "ejróviziós szőrős puncivirslis" csodát. Láthatóan két részből tevődnének össze. Alul kidomboritott formás női fenekek (még a fenékvágás is kivehető) majd hirtelen 180 fokot fordul a test és a nemiség is. Ez elég kemény jelzés.
Sőt érdemes a négy férfialak arcát is jobban megnézni. A negyedik egyértelműen szakállas férfi, de az első viszont nem emberarc, hanem egy macskaféléé – esetleg egy Oroszláné.
Miért pont négyen vannak? Talán mert a négyes szám a BAK számjegye, és ezzel is megerősíti a korábbi feltevésünket?
És még egy érdekesség: A fej felett az erkély hullámos párkánya hiányos. Az oroszlánfejű alak feje felül hiányzik az erkénytartó pillér. Helyette hullámos tördeléssel a semmi van, egy testetlen, anyagtalan hullámzás. Ez ellentmond az anyag fizikájának és az építészetben megszokott esztétikai megoldásoknak. Azoknak igen, de nem a Napút logikának, ahol az Oroszlán és a Vízöntői hullámzás egy tengelyben helyezkedik el.
Hozzászólás:
Sipos László (facebook): Az "eredeti" utcakép.
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/81/ba/16/81ba16416f15919c628433b23bcd34fc.jpg
D.Cs
Nagyon köszönöm! Csontváry vélhetően ezt, vagy egy ehhez hasonló képeslapot használt a festményéhez. A képeslapok felhasználása egyébként is jellemző volt Csontváry festészetére, mely Végvári Zsófia tanulmányából is kitűnik:
CSONTVÁRY KOSZTKA TIVADAR - AZ ÉN CSONTVÁRYM / Képeslapok és a Csontváry festmények www.csontvary.com/kepeslapok-es-fotografiak
"A képeslapokkal kapcsolatos kutatásom egyik célja, hogy megpróbáljak választ találni arra a kérdésre, miért maradhatott el Csontváry korabeli sikere, miért kényszerült önmagát menedzselni és maga bérelni kiállításainak helyiségét, hogy megmutathassa műveit. Sokak véleménye szerint a befogadó közeg még nem volt érett Csontváry egyéni látásmódját és különleges, látomásos festészetét megérteni. Többen Csontváry különc viselkedését okolták képeinek sikertelenségéért, patológiás elmeállapotát állítva a középpontba. Kutatásaim során kiderült, a többször, többek által érintett képeslapok- kérdését nem lehet figyelmen kívül hagyni, hiszen tagadhatatlan a színbéli és kompozíciós hasonlóság mutatható ki a képek és a képeslapok között, mely magyarázatot is adhat a sikertelenségekre. " - Végvái Zsófia
Kapcsolódó tanulmányok:
Csontváry Attilája http://www.naput.hupont.hu/32
A JOBB és BAL(gább) oldal jelzése a Szent Korona Pantokrátor ikonján www.naput.hupont.hu/15
Csontváry és a rejtélyes ΝΑΔΕΚΑΖΟΥ felirat http://www.naput.hupont.hu/49
Újszövetség és az Egység Törvénye – Jézus táborhegyi színeváltozása és a reinkarnáció www.naput.hupont.hu/102
[1] https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/41/Csontv%C3%A1ry_Kosztka_Tivadar_1904_Ath%C3%A9ni_utca.jpg
FOLYTATÁS:
Csontváry: Sétakocsikázás újholdnál Athénban