Homérosz,Toldi,Csontváry a NAPÚTon, Minósz/Mithrász, 3500 éves szupernaptár

“Krónikákat, történelmet lehet hamisítani, de a Nap járását az égen nem!” Iliász a napúton? Odüsszeia, mint vízöntő-paradoxon tanulmány? Kitatált-e a Képes Kor-nika? Bronzkori szupernaptár?Nap-Hold-Vénusz:Toldi trio, MINÓSZ Kréta és MITHRÁSZ kultusz.

2014. szeptember 28.

ELŐZMÉNY: http://www.naput.hupont.hu/71

 

Dobos Csanád

Parisz trójai herceg és a frígiai sapka

kx_f_hector_censuring_helen_and_paris_1820_princeton_ls_d100__0.preview.jpgNAP-HOLD- Csipkerózsika tanulmány két legmeglepőbb felismerése volt, hogy a korai Csipkerózsika változatban a hosszú álomba (kómába) merült Zellandinet (Csipkerózsikát) egy TROILUS/ TROYLUS nevű herceg erőszakolja meg álmában. Ugyanaz a név, amivel Párisz trójai herceget is illetik a középkori íratok.

Továbbá ugyanezen mese változatban szintén felismerhető a NAP-HOLD-VÉNUSZ hármasság, mely a magyar népmeséink alappillére is.

A szobrokon, domborműveken Páriszt szinte mindig a szkíta, frigiai sapkában ábrázolják. Mintha ez a sapka a személyéhez tartozna, mintha az atribútuma lenne.És újabb meglepő kapcsolódási pontok: Parisz, a trójai herceg nyílvesszeje és TROYLUS, a trójai herceg hímvesszeje...

Mit lehet tudni erről a frígiai sapkáról? Ahogy Bobkó Csaba is említi a Csipkerózsikát érintő írásában: köztudottan az illuminátus francia forradalmárok és követőik, pl. a Márciusi Ifjak kedvenc jelképe is volt”

ravenna-magi.jpgDe ugyanez a sapka látható a híres ravennai három királyok és Mithrász fején is, ahogy a Zarahusztra követőit is előszeretettel ábrázolják ezzel a fejfedővel. Hasonlóan a legismertebb és leggyönyörűbb szkíta tárgyakon is ezzel a sapkával 

4..jpg

ábrázolták magukat a szkíták.

(pl: a Kul Oba szkíta kurgánban talált arany-ezüst ötvözetű vázán, vagy éppen a a Solocha-kurgánból előkerült Szkíta fésűn)

Talán ez is igazolja azt a korábbi feltevést, hogy a trójaiak esetleg hettita szkíták lennének? De akkor miért csak egyetlen trójai herceg fején szerepel ez a jellegzetes sapka?

A wiki ezt írja a sapkáról:

A frígiai sapka kisázsiai eredetű, a félsziget Phrügia nevű tartományának lakói viselték, majd amikor a perzsák, Nagy Sándor hódításai után pedig a makedónok elfoglalták ezt a vidéket, e jellegzetes viselet elterjedt egész Ázsiában. Olyannyira jellemzővé vált ez a sapka az ázsiai emberre, hogy idővel az ázsiai származás jelképe lett. Ezért aztán a nőrabló trójai Pariszt is ilyen fejfedővel ábrázolták egyes görög szobrászok, mintegy jelezve nem európai mivoltát.

Ezek szerint csak Páriszt tekintették ázsiainak?  Sem Hektórt, sem az apjukat, a királyt? Ez nem elégséges ok, valami sokkal mélyebb oka van ennek, ami nagyon is kapcsolatban van akár a Csipkerózsikával és Mithrásszal.

A wiki cikk így folytatódik:

A középkor századaiban azonban egyetlen utalást sem találunk a szabadságot jelképező frígiai sapkára. Annál többször találkozunk vele az újkorban. A németalföldi függetlenségi harc idején ilyet viseltek a „koldusok” között sokan, s később az amerikai függetlenségi háború folyamán megjelent az újvilágban is.

Népszerűségének igazi reneszánszát a Nagy Francia Forradalom alatt érte el. A forradalom idején újból nagy népszerűségnek örvendtek az antik hősök és hagyományok. A zsarnokölő Brutusról még templomot is elneveztek. A forradalom, s főleg a jakobinus diktatúra idején pecsétek, okmányok, pénzek és egyéb tárgyak ezreinek vált kedvelt díszítőelemévé a „fasces à bonnet phrygien” – a frígiai sapka. Viselete csaknem hétköznapivá vált a sansculotte-ok körében. Jelentősége addig fokozódott, hogy a párizsi városi tanácsban kötelezővé tették viselését. És bár Thermidor 9. után napja leáldozott, a Franciaországot jelképező nőalak, Marianne ma is fején hordja.

Az 1800-as évek közepétől a latin-amerikai kontinensen Simon Bolivar vezetésével függetlenségi háború folyt a spanyol és az erősödő USA fennhatóság ellen. Itt is megjelent ez a szimbólum. Argentína, Bolívia, Kuba, Kolumbia, Nicaragua és Salvador – fő helyen – címerében őrzi. Végül még egy adalék – de már a 20. századból. Norvégiában a náci uralom rémnapjai idején a hazafiak viselték tiltakozásuk tüntető jeleként.

Az ókori szabadság-jelkép hatalmas utat járt be, amíg Ázsiából eljutott Európába és Európából Amerikába. Kicsiny színfoltja volt a történelem nagy eseményeinek. Mégis olyan jelképpé vált, amely kitörölhetetlenül belevésődött az emberi szabadság és kultúra történetébe.

http://www.tankonyvtar.hu/en/tartalom/historia/85-01/ch14.html

Érdekes módon a fejfedő újboli felbukkanása, tömegek által ismert szimbólummá válása a „felvilágosodás” sötét eszmerendszeréhez köthető. Így a korábbi kérdést kibővíthetjük:

A nőrabló Pariszt mi emeli a káldeusi bölcsek, vagy éppen a szkíta harcosok szintjére? Talán csak az, hogy neki is a nyíl a legfontosabb fegyvere, mint az íjfeszítő párthus és szkíta harcosoknak? De a kérdést úgy is fel lehet tenni, hogy mi taszítja Páriszt abba a mélységbe, ami a francia forradalom csőcselékét és az őrület határán járó, mániákus gyilkos jakobinus romboló erőket jellemezte? Hiszen a szimbólumuk azonos, a frígiai sapka.

Ez a kétfajta tulajdonság nagyon nem fér meg együtt. És érdekes módon hasonló formai kettősség jellemzi Páriszt is, hiszen az Iliászban neki van egyedül kettős neve.

A Parisz és Alexandrosz név használata felváltva jelenik meg az Iliászban. Kezdetben csak Párisz a neve, majd a harmadik énekben ALEXANDROSZ ÉS MENELÁOSZ PÁRVIADALA eseményének leírásakor vált át Alexandroszra Homérosz. Akkor teszi, amikor a személyes önfeláldozásra nagyon is szüksége lett volna a népének, megmenthette volna a hazáját és a családját, a saját népét is a saját élete árán. De nem tette... Ott ahol lezárhatták volna végre az évek óta zajló gyilkolászást. De nem ez történt. Alexandrosz gyáván elmenekült Meneláosz kardja elől, ezzel viszont egy még súlyosabb tragédiát idézett elő.

Alexandrosz név első említése nagyon komikus, hiszen a név jelentése „vigyázó, örző, bátor ember” From the Latin Alexander, itself from the Greek Ἀλέξανδρος (Alexandros), from alexein meaning "to ward off, keep off, turn away, defend, protect" and anermeaning "man". Meaning  "Defender, protector of man".

Bátor személy, akire rábízhatjuk magunkat. És a trójaiak is ezt tették, a vesztükre. Hasonlóan Alexandrosz név utolsó említése is jelképes:

S harmadikul köztük Helené kezdett a nyögésbe:
„Hektór, lelkemnek legdrágább sógoraim közt,
mert hisz az isteni-arcu Alexandrosz ma a férjem,
ő Trójába hozott: bár vesztem volna előbb el!
Lám, hiszen éppen húsz esztendőm telt el azóta
már, hogy elindultam, s a hazám földjét odahagytam:
s rossz szavadat nem hallottam soha, semmi gyalázó
szót tőled, s amikor más támadt rám palotánkban,
sógor, sógornő, vagy szépövü ángy, vagy anyósom,

Mindez Heléna szájából. Mintha Parisz/Alexandrosz nevének e kettőssége a jellemének a kettősségére is utalna? Párisz- PÁR, páros, pair kapcsolatot az Iliász elemzés kapcsán többször említettem. Mintha ezt a karaktert cserélte volna le az Alexandroszi hazug névre.

És jobban belegondolva a frígiai sapka is hasonló utat járt be. A betlehemi három királyok, káldeus bölcsek szakrális magasságát, a szkíták híres morális tartását, szabadság szeretét is jelképező sapka a „felvilágosodással” egy időben az átvert csőcselék, a titkos társaságok által bábként használt tömeg szimbólumává vált.

De ez a csere nem egy pillanat alatt ment végbe. Először a perzsák, majd a reneszánsz művészek jártak ebben élen, hogy aztán előkészítsék az utat a felvilágosodás tömegszimbólumának.

A szimbólum maradt, csak a jeletést cserélték ki mögötte... (mint annyi más fontos jelkép esetében is a történelem folyamán).

Nem is csoda, mert maga a Sátán is a világosság angyalának adja ki magát. Nem meglepő tehát, hogy szolgái is az igazság szolgáinak adják ki magukat; de a végük cselekedeteikhez méltó lesz.

                                         Pál második levele a korinthosziakhoz

A következő tanulmány, továbbra is a frígiai sapkához kapcsolódik, mégpedig a MITHRÁSZ vallás szimbólumnainak értelmezésén keresztül. Amit előre is ígérhetek  – meglepő összefüggéseket, melyek az eddigi elfogadott a Mithrász kultusz értelmezését is alapjaiban módosíthatja. És ehhez továbbra is a népmeséink NAP-HOLD-SZÉL (VÉNUSZ) hármasságát fogjuk segítségül hívni.

hector.jpg

KÖVETKEZŐ OLDAL:

http://www.naput.hupont.hu/74

 

Kapcsoldó írás (2014.nov.28.)

Szkíták Trójában - Grandpierre Atilla 

http://www.szittya.com/SzkitakTrojabanGrandpierreAtilla.html   

tenzin-gyatso-srga-sveges.jpg

 

 

 

 

 

                       Dalai láma és a "szkita" sapkája



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 34
Tegnapi: 89
Heti: 1 266
Havi: 5 492
Össz.: 1 471 729

Látogatottság növelés
Oldal: A frígiai sapka
Homérosz,Toldi,Csontváry a NAPÚTon, Minósz/Mithrász, 3500 éves szupernaptár - © 2008 - 2024 - naput.hupont.hu

A HuPont.hu ingyen honlap készítő az Ön számára is használható! A saját honlapok itt: Ingyen honlap!

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »