2018. június 1.
Dobos Csanád:
A szatír ábrázolású Attila
Köszönet Jolika Weigelnek az angol nyelvű tanulmányért [1]
Pap Gábor jóvoltából mára már közismert történet, hogy Raffaellónak, a Vatikánban található, Nagy Leó és Attila találkozása festményén, I. Leó pápában, az immár a X. sorszámot viselő Leo (Giovanni di Lorenzo de' Medici) pápa arcvonásait lehet felismerni. Azaz, a Medici pápa belebújt a Bölcs Leo bőrébe a Raffaelló festményén. Ezt ismerhetjük, de vajon hányszor figyeltünk oda Attila arcára és IKREK kéztartására – pedig számunkra ez a fontosabb.
Attila és az Ikrek jegy kapcsolata, mely elrejtve, szinte láthatatlanul érvényesül az egyetemleges művészettörténetben is – igaz csak elrejtve, a avatott szemek számára.
A XIX. század végén, az egyik legismertebb orosz festményen, Repin: Hajóvontatók a Volgán is visszaköszön ez az Attila-IKREK pásosítás. A IKREK karakterű hajóvontatóban Attila legismertebb, reneszánsz ábrázolásának arcvonásait ismerhetjük fel. (lásd: http://www.naput.hupont.hu/106/repin-hajovontato-apostolai )
De valóban így is nézett ki Attila?
Miért érezzük furcsának Attila képét itt? Mi zavarhat bennünket Attila ezen ábrázolásában? Mert szarva és hegyes manó fülei vannak! Ez egy szatír, és nem a hun uralkodó képmása! A mindenki által, mára elfogadottá vált Attila ábrázolás nem Attilát ábrázolta kezdetben![2]
A hivatkozott angol nyelvű tanulmány többek között ezzel a kérdéssel is foglalkozik. Az általunk annyira ismert Attila plakett, eredetileg egy BAK kecskefejű PÁN istent ábrázoló hegyi kristály formáról lett kiöntve! Azaz BAK kecske alakú PÁN istennek eredetileg semmi köze sem volt Attilához!
Ennek ismeretében érdemes immár egybenézni a vélhetően eredeti PÁN fejű hegyikristályt és az arról készült, vélhetően XV-XVI. századi Attila plakettet.
Another later cast variant of the original type adds the inscription ATILA FLAGELLUM DEI (Rossi’s Variant C; Fig. 09, left) to the inner margin of the plaquette and was probably made sometime after the relief’s association with Attila beginning in the very last years of the 15th century, to be discussed. An even later derivative of this type is Rossi’s Variant D (Fig. 08, right) which reproduces a weaker cast version of the same relief but with an added rectangular flange and integral suspension loop. A further unique variant of the Attila type, uncited by Rossi, is known by an example in the Ubertazzi collection which reproduces the Head of Pan on its obverse but whose flat reverse is engraved: ATTILLA. REX SCITARVM (Attila, King of the Scythians).
Mi köze a Medicieknek Attilához e ábrázolás kapcsán? Közvetlenül semmi, de közvetve annál több, amiben még a Mediciek udvarában nevelkedett ifjú Michelangolonak is jutott némi szerep.
Annyira közismert és fontos lehetett Lorenzo Medici udvarában ez a PÁN fej, hogy a fiatal Michelangolo-ra is hatással volt. Többek között az 1501-03 között festett Satir fej rajzán is ugyanez a fej látható.
Michelangelo életrajzírója, Ascanio Condivi (1525-74) megjegyzi, hogy Lorenzo Medici "sokszor küld érte és megmutatá nekik az ékszereit, drágaköveit, érméit és a hasonló értékes vagyontárgyait."
Egyes szakértők szerint, az apró bronz tárgyak, mint a plakettek (!), ideális elemek lehettek a fiatal diákok képzésére és az öntés alapjainak elsajátítására, mely plakettek közé tartozhatott e PÁN fej ábrázolás öntvény másolata is. E kor sajátossága volt, hogy a művészek az őket támogató mecénás drága családi ékszereinek másolatait is előszeretettel készítették el másolat formájában.
Vélhetően Michelangolónak is lehetősége volt e kristályt kézbe is vennie, és alaposabban megvizsgálni eltérő dölésszögek és fényviszonyok között. Ezt támasztja alá, hogy csak bizonyos szemszögből nézve rajzolódik ki a kristály faragás szemgolyója a rajzon szereplő módon. És ugyanazen szögből tűnnek csak élesebbnek az arcvonalhoz közelebb eső hajtincsek.
De hogy lett a Pán szatirból Attila?
Lorenzo Medici 1492-es halálát követően Michelangelo, a politikai káosz és Medici ellenes hangulat hatására elhagyta a számára már nem biztonságos Firenzét és ekkor Velence, Bologna és Róma felé vette útját…
Velence felé, ahol időközben az Attila Flagellum Dei nyomtatott változata (melynek első kiadása 1477-ből származik) már évtizedett óta kifejtette tömegmanipulációs hatását. E, politikai érdekektől sem mentes nyomtatvány azt állította, hogy Attila anyja egy kutyától került áldott állapotba, és e közösülésnek a gyümölcse maga Attila lett. Épp ezért Attila joggal viselte a férfi-kutya tulajdonságokat minkét részről.
E történet eredete bár ismeretlen, de valószínűleg egy olyan szájhagyományból származik, amely nem különbözik a II. Pius pápa (1405-64) megjegyzésétől, amely szerint a hunok a nők és a démonok közötti egyesülésből származnak.
És ha már adott volt egy “szájhagyomány”, egy mesterségesen gerjesztett “sikerkönyv”, akkor ahhoz már csak megfelelő képanyagot kellett hozzáadni, hogy még erősebben hasson, hogy a hazugságot is még hihetőbbé tehesse. És itt jön be a képbe a PÁN ábrázolás.
Lorenzo Medici halála után, e hazug történethez kivállóan fel lehetett használni az addigra már jelentős számú, forgalomba került PÁN fej plaketteket, csak mellé kellett vésni
ATTILA FLAGELUM DEI-t.
[2] https://renbronze.com/2017/07/17/head-of-pan-lorenzo-michelangelo-attila-and-a-lost-plaquette-prototype/